Metodika při výuce účetnictví

02.02.2009 02:28

Již cca 15 let se věnuji výuce účetnictví. Občas se mi stane, že vyučuji žáky, kteří již dříve někde účetnictví studovali. Někdy jsem však v takovém případě zcela ohromena – v negativním slova smyslu – tím, jak se někde účetnictví vyučuje. Dle mého názoru je nejvhodnější úplné začátečníky učit účetnictví na „šibenicích“. Ty jsou názorné, přehledné, student zde vidí pohyby na konkrétním účtu a je schopen pochopit, co vlastně znamená jeho zůstatek. Účetnictví tak není pro studenta nějakou prázdnou, nudnou, zbytečnou a přímo odpornou a nepochopitelnou disciplínou, ale vidí, že z účetnictví se může dozvědět množství důležitých hospodářských informací. Občas však mám žáky, kteří již studovali účetnictví dokonce na obchodní akademii, avšak účetnictví vůbec nerozumějí. Účtují jen předkontace, kterých se naučili cca 20 – 40, vůbec nechápou, o co v účetnictví jde. Při účtování neúčtují v penězích, pokud po nich požaduji, aby např. zaúčtovali kompletně vyřazení neodepsaného dlouhodobého majetku, je pro ně velký problém stanovit v jednotlivých krocích cenu. Nabiflované předkontace brzy zapomenou a absolutně nejsou schopni sami si odvodit účtování účetního případu, který dosud nebyl probrán. Dle mého názoru je možno účtovat jen v předkontacích u osob, které již mají základy účetnictví zažité, chápou, oč se zde jedná. Pokud takto učíme u úplných začátečníků, dáváme jim informace jen dílčí, žáci nepochopí souvislosti účetnictví ani nebudou vědět, co všechno se z účetnictví podniku mohou dozvědět.
 

Je pravdou, že se v podniku většinou účtují stejné hospodářské operace. Pokud se vyskytne nějaká výjimečná, pak staré zkušené účetní usednou a začnou si malovat „šibenice“, neboť na nich všechno vidí. Pokud se bude účetnictví učit jako nudné biflovaní, pak se jím nikdo nebude chtít zabývat. Přitom zkušený vedoucí pracovník, který umí číst v účetních knihách, nepotřebuje žádný komentář od svých podřízených, neboť jednotlivé účty a jejich zůstatky mu dají jasný obraz o stavu účetní jednotky. Samozřejmě, že je jednodušší žáky pod sankcemi přinutit, aby se předkontace nabiflovali. Učit je účetnictví pochopit je skutečně vysilující. V tomto případě však rozvíjíme jejich myšlení, vychováváme z nich myslící lidi a ne papoušky.

Zpět

Vyhledávání

© 2009 Katedra ekonomiky a financí, VŠTE